A világ leghosszabb városi kábelvasútrendszere

lapaz7.jpg

Megkezdte működését a világ leghosszabb városi kábelvasútrendszere négyezer méteres magasságban Bolíviában.

lapaz4.jpg

La Paz (eredeti teljes nevén Nuestra Señora de La Paz, a Miaszonyunknak a Béke Úrnőjének városa) Bolívia adminisztratív székhelye. A Choqueyapu folyó kanyonjában egy fennsík alatt fekszik 3600 méteres tengerszint feletti magasságban. 500 méterrel felette a fennsíkon található El Alto városa, itt van a főváros nemzetközi repülőtere. A két település együtt mintegy 2 millió ember otthona, és ahogy Budapesten is az embernek néha az az érzése, hogy minden pesti Budán dolgozik és fordítva, itt is rengetegen ingáznak a szűk, nyakatekert utcákon fel és le minden reggel és este. Szinte hömpölyög a tömeg a dimbes-dombos terepen: a mindössze tíz kilométeres utat a terepviszonyok és a kaotikus tömegközlekedési rendszer miatt itt több mint egy órába telik megtenni.

A közlekedés megkönnyítése és felgyorsítása érdekében Bolívia 234 millió dollárt fektetett be abba az építkezésbe, ami egy három vonalból álló elektromos kábelvasút rendszerrel a hegyeken keresztül köti össze a fővárost és a hegy túloldalán lévő El Altót a város csaknem 11 km-es körzetében. 

lapaz8.jpg

A Mi Teleferico (Az én kábelvasutam) rendszert az osztrák Doppelmayr cég építette. A mintegy 30.000 négyzetméternyi infrastruktúrát igénylő, 77 oszlopon nyugvó kötélpályán 427 darab tíz ülőhelyes gondola siklik majd 18 km/órás sebességgel a nap 17 órájában (5-22 óráig).

A kabinok 12 másodpercenként érkeznek az állomásokra. Vonalanként és óránként 6 ezer embert lesz majd képes szállítani az új közlekedési hálózat, ami egyben a világ leghosszabb városi kábelvasútrendszere lesz a teljes rendszer átadása után, ami várhatóan 2014 őszén lesz - természetesen még az esedékes választások előtt. Most a három megállóból álló piros vonalat adták át a nagyközönségnek tesztüzemre, ennek egyik végpontja a Július 16-a állomás, melynek a metszete és működési elve látható a lenti képen.

lapaz1.jpg

A rendszert egyébként sokan kritizálják, egyrészt az építkezés költsége és a "kvázi pályáztatás" körüli botrányok miatt, másrészt megkérdőjelezik a valódi hasznosságát. A kritikusok szerint a három vonal óránkénti 18 ezer fős áteresztő képessége alig érezhetően fogja csak könnyíteni a mintegy 300.000 ingázó napi bejárási problémáit.

lapaz6.jpg

lapaz2.jpg

Dél-Amerikában egyébként nem újdonság a fülkés libegő tömegközlekedési céllal való hasznosítása. Az alapötlet a kolumbiai Medellínben született meg, ahol egy, a közeli Caracasban turisztikai célból üzemeltetett létesítmény szolgált inspirációként. A technológia előnye, hogy olcsón és gyorsan kivitelezhető, és azzal ki lehet váltani a földrészen nem ritka domborzati akadályokat.

//Olvassa el Vasút a küszöbön című posztunkat Hanoi különös belvárosi vasútvonaláról!

Nézze meg az első utak egyikét az új rendszeren!

közlekedés videó vasút építészet világjáró

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.