A labdarúgó-világbajnokságok története a grafikai design tükrében

worldcuptop.jpg

Hogyan fejlődött a nemzetközi labdarúgóélet legfontosabb viadalának grafikai arculata az elmúlt nyolcvan év alatt? Húsz vébé: húsz belépőjegy és poszterdesign az 1930-as uruguayi tornától kezdve a napjainkban zajló brazil világbajnokságig. 

A világméretű sportesemények nem csak a sportrajongókat, de a művészeket, köztük a designereket is lázba hozzák. A labdarúgó-világbajnokságok az első, 1930-as uruguayi tornától kezdve hagyományosan saját arculatot kapnak, ezáltal mára már egy egész komoly, korszakokon átívelő retrospektív kiállítást lehetne rendezni a viadalt népszerűsítő poszterekből. Az alapvetően kommunikációs célokat szolgáló plakátokon visszaköszönnek az elmúlt nyolcvan év legfontosabb művészeti trendjei, nem meglepő módon tele vannak történelmi utalásokkal, és találunk közöttük igazi műalkotásokat is.

Posztajánló: Négylábú focivébé, azaz nemzeti kutyafajták focimezben

1930: Uruguay

Uruguay1930.jpg

Az első világbajnokság rendezői nem bíztak semmit a véletlenre, és megterveztették a tornát népszerűsítő plakátot. Guillermo Laborde a (jobb! talán ennek is van jelentősége) sarokban sikeresen védő kapust választotta az első torna szimbolikus alakjává és a viadal elit státuszát a piros, fekete és arany színekkel hangsúlyozta. A 785x380mm méretű poszter a Christie's szerint akár 20.000 fontot is érhet.

1930.jpg

1934: Olaszország

Italy1934.jpg

Azoknak, akiknek ez az art deco poszter esetlegesen a totalitárius propagandát juttatja eszébe, eláruljuk: talán nem véletlenül. A posztert az a Gino Boccasile festette, aki Mussolini fasiszta kormányának kiszolgálásában is részt vett rasszista és antiszemita propaganda anyagok tervezésével. Az első poszterhez hasonlóan dinamikus mozgást látunk, de itt a főszerep a mezőnyjátékosé és megjelennek a nemzeti lobogók.

1934.jpg

1938: Franciaország

France1938.jpg

Ezt az art deco posztert Henri Desmé, a 20-as és 30-as évek egy kevésbé ismert francia illusztrátora készítette azzal a stencil technikával, amivel a kor propaganda- és reklámposzterei is készültek. Hangulata a háttérben meghúzódó halvány szivárvány ellenére sötét, a mozdulatlan játékos és a fémes-bronzos hatást keltő focilabda és földgömb miatt várakozással teli, egyben harcias. A poszter méreteiben is hatalmas: 1575x1190mm. Eltűnnek a nemzeti lobogók, bár a labda mintha kijelölné a bajnokság helyét.

1938.jpg

1950: Brazília

Brazil1950.jpg

Tizenkét év szünet és egy Európát mindennél jobban megtépázó háború után a világbajnokságot tapintatosan "semleges pályán", Brazíliában rendezik - nem is tudnák máshol. A poszter központi eleme a világ futballnemzeteinek lobogóit felvonultató zoknis stoplis láb, az előző plakáthoz hasonlóan statikusan a labdán pihenve, bár a háttér már a stadion hangulatát idézi. A plakát alcímének fontos üzenete van: ez volt az első torna, amelyen a kupát Jules Rimet Kupának hívták, hogy ezzel tisztelegjenek az első világbajnokságot szervező Rimet előtt, és egyben ünnepeljék elnöklésének 25. évfordulóját. Ez a kupa egyébként később véglegesen is a brazilok tulajdonába kerül, miután harmadszorra is megnyerik azt 1970-ben, majd nyoma vész.

1950.jpg

1954: Svájc

switz1954.jpg

A svájci torna plakátja nagyon "nem svájci". A legelső poszter védő kapusalakját idézi, azzal a különbséggel, hogy ezen a labda be is talál a kapuba, és a kapu mögül szemléljük az eseményeket. Vannak, akik szerint a képen Moacir Barbosa brazil kapus látható (talán az alak sötét tónusú arca valóban erre utal), akit az előző vébé után bűnbaknak kiáltottak ki Brazília vereségéért és aki ezért egész életére számkivetett lett saját hazájában. Feltűnő a bárminemű nemzetiesség hiánya: eltűntek a zászlók, és még a rendező ország kilétére sem találunk semmilyen utalást. Valószínűleg ezzel is a semlegességét szerette volna kihangsúlyozni Svájc.

1954.jpg

1958: Svédország

Sweden1958.jpg

Az embernek az az érzése, hogy a korábbi plakátok művészi színvonalától jóval elmarad a svéd világtornát népszerűsítő poszter. Ha valami, akkor valószínűleg Alfred Hitchcock "Szédülés" (Vertigo) című filmje inspirálta, amelyet nem sokkal a torna előtt mutattak be, és amely filmplakátjának közepén hasonló árnyalak látható, mint amelyik itt a fókuszpontban lévő labda árnyékában focizik. A háború előtt használatos őslabdát jelképező "bőr" a svédek egyik nemzeti színe, a napsárga előtt jelenik meg, amint éppen talán a stadionból is kirepül, olyan magasra rúgták. A labdát körülölelő szalagon visszatérnek a nemzeti lobogók, mielőtt évtizedekre eltűnnek a plakátokról.

1958.jpg

1962: Chile

Chile1962.jpg

A hetedik futball világbajnokság mindenki meglepetésére Chilében kerül megrendezésre. Chile---hol??? Egy sokak számára távoli és ismeretlen országban, a világ végén, amelyet még az 1960. májusi nagy földrengés sem tudott megakadályozni abban, hogy beírja a nevét a labdarúgó-világbajnokságok történetébe. Pedig a plakáton is olybá tűnik, mintha a labda keresné a helyet, ahová lepottyanhat, és a művész az észak-déli irányban hosszan elnyúló ország "bearanyozásával" mutatja az irányt. A labda a Nap szerepét is betöltheti, kihangsúlyozva, hogy ebben a pár hétben bizony a Föld kering a labda körül. Ehhez adja a hátteret a svájci plakátról visszaköszönő éjszaka, az űr - nemsokára Holdra szállunk... A jegyek egyik érdekessége (Pelé aláírásán túl), hogy azokat amerikai dollárért árulták.

1962-(pele-signed,-bonhams-auction).jpg

1966: Anglia

England1966.jpg

Az 1966-os világbajnokság plakátja sem a művészi értéke miatt emlékezetes, hanem mert ez volt az első torna, amelynek hivatalos kabalája is volt, a Reg Hoye nevéhez fűződő World Cup Willie. És ezzel illetve a Willie-t ábrázoló rengeteg emléktárggyal, és az első hivatalos focihimnusszal elkezdődik a viadal "kereskedelmiesedése". Az oroszlán, egy jellemző angol szimbólum, meglepő módon az Egyesült Királyság zászlaját ábrázoló mezt visel "Világbajnokság" felirattal, holott - szigorúan tekintve - a torna helyszíne Anglia volt. A manapság divatos fehér tér és a letisztult design világosan kommunikálja az üzenetet, és visszatér a hátsó sorokig kirúgott labda motívuma a svéd poszterről.

1966.jpg

1970: Mexikó

Mexico1970.jpg

Az 1970-es torna az első Észak-Amerikában tartott világbajnokság volt, és a mexikói poszter is egy "elsőnek" számít a labdarúgó-világbajnokságok design-történetében. Ez az első alkalom, hogy a labda - labdaként - nem jelenik meg a plakáton. Helyette csupán a stilizált változata látható, a magaslatok világbajnokságának hivatalos logója, sokszorosára felnagyítva színes háttér előtt. A poszter nagyon népszerű, annak ellenére, hogy a művészet kezd háttérbe szorulni a marketing javára (vagy talán éppen azért). A betűtípus az 1968. évi nyári olimpiai játékokat idézi. Kabalája Juanito, egy mexikói kisfiú sombrero-ban.

1970.jpg

1974: NSZK

Westgermany1974.jpg

A német vébé reklámja Horst Schäfer az olasz plakát mozdulatát idéző játékos-ábrázolásával visszatér a viadal poszterdizájnjának művészi gyökereihez. Az impresszionista színfoltok kiválóan alkalmasnak bizonyultak a játék dinamikájának ábrázolására: a mozgás, a hirtelen mozdulat, a pillanatszerű, a lebbenő - az élmény megragadására. Az a tény, hogy mindezt az impresszionistákra egyáltalán nem jellemző fekete szín elé helyezték még erőteljesebbé és nagyon is modernné tette a designt. A bal felső sarokban és a jegyeken - most már hagyományosan - megjelenik a torna logója. A kabalák Tip és Tap, amolyan Lolka és Bolkás kisfiúk a nyugat-német válogatott színeiben, egyikük WM (Weltmeisterschaft, Világbajnokság) felirattal, a másikuk a 74-es számmal a mezén.

1974.jpg

1978: Argentína

Argentina1978.jpg

A következő vébé a diktatúra és a terror árnyékában zajlik, és erre ma már fájdalmas módon emlékeztet a torna plakátja is. Ha nem 1978-at írnánk és nem Argentínáról lenne szó, talán senkinek nem jutna eszébe a pontilizmus egyik kiváló példájának is beillő plakát apró pontjait, pettyeit golyónyomokhoz hasonlítani, a magasba tartott kézzel talán egy gólt vagy győztes meccset ünneplő futballistát pedig a piszkos háború áldozataival azonosítani. Ebben a kontextusban még a viadal logója (a mexikói stilizált labda továbbegyszerűsített változata) is más értelmet kap: valaki egy két kézzel magasra tartott labdát lát benne, mások egy satuba fogott, "szárnyaszegett" országot. A posztert állítólag egy Mandatos Internacionales nevű ügynökség tervezte, akik a fegyveres erők juntájának propagandáján is dolgoztak. Az argentin mezbe öltöztetett kabala, a Gauchito névre hallgató kisfiú a dél-amerikai lovas marhapásztorok, a gaucho-k jellegzetes kiegészítőjét (nyakkendő, megköthető kalap, ostor) viseli.

1978.jpg

1982: Spanyolország

Spain1982.jpg

A 82-es torna posztere nagyon spanyolra sikerült, persze nem véletlenül. A katalán művész Joan Miró egyedi, játékos, humoros világa köszön vissza a kaotikus képről, amelyben valahol talán felfedezhető egy futballista. Az élénk színek és a fekete kontúr tökéletes poszterkellékek, a logóban pedig már ismerősként üdvözölhetjük az előző vébé letisztult stilizált labdáját. A kabala Naranjito, egy narancs, amely a házigazda nemzeti válogatott mezét viseli. 

1982.jpg

1986: Mexikó

Mexico1986.jpg

A második mexikói világbajnokság plakátja akár a helyi turisztikai hivatal egy országnépszerűsítő reklámja is lehetne, az azték gyökerekig nyúl vissza. Az eredetileg Kolumbiának odaítélt vébét Mexikó végül Kanada és az Egyesült Államok orra elől csente el, noha mindössze 16 év telt el az első mexikói világbajnokság óta. De mint már korábban többször, a történelem közbeszólt: 1982 végén a kolumbiai vezetés bejelentette, hogy nem tudják megrendezni a tornát. Az 1985-ös földrengés majdnem veszélybe sodorja a játékokat, de végül sikeresen megtartják őket. A posztert Annie Leibovitz jegyzi, az egyetlen fotós, aki valaha is hivatalos focivébé plakátot tervezett. A vébé kabalája Pique, a bajuszos-sombreros csípőspaprika.

1986.jpg

1990: Olaszország

Italy1990.jpg

Alberto Burri olasz festőművész készítette a komor, Itália gladiátorait megidéző 1990-es posztert. Olaszország ötvenhat év elteltével másodjára ad otthont a világbajnokságnak, és erre az alkalomra a művész a Colosseum fotónegatívjába helyezett focipálya köré gyűjti a focinemzetek zászlajait. Ha a focipálya kezdetleges számítógépes grafikára emlékeztet, talán az sem véletlen. A World Cup Italia '90 lett a világbajnokság történetének első hivatalos videojátéka. Bár Burri nem tudhatta, ez a statikus poszter végül az egész bajnokság hangulatát visszatükrözi. A világbajnokságok történetében az 1990-esnek volt a legalacsonyabb gól/mérkőzés aránya. Annyira, hogy először kellett sorsolással eldönteni, hogy ki jusson tovább a csoportkörökből. Az is először fordult elő, hogy a világbajnoki döntők történetében kiállítottak egy (majd aztán még egy) játékost és a vesztes nem szerzett gólt, miközben a győztes gól is egy vitatható tizenegyesből származott...A kabala is egy Ciao névre hallgató lélektelen pálcikaember.

1990.jpg

1994: USA

USA1994.jpg

Az Egyesült Államok először rendez labdarúgó-világbajnokságot és a karrierje csúcsán lévő New York-i Peter Max készítheti el a torna poszter designját. Ismét előkerült az "űr", mint háttér téma, a labdát az égig küldő, a Föld felett lebegő játékossal. A művész ezzel akarta kifejezni a sport univerzitását, miközben az amerikai zászló megjelöli a torna helyszínét. A stilizált logó némileg átalakult, de folytatja a hagyományokat. Kabalája a Striker névre hallgató kutya piros, fehér és kék labdarúgó viseletben "USA 94" felirattal.

1994.jpg

1998: Franciaország

France1998.jpg

Az 1998-as poszter középutat talált a reklám és a művészet között. A hivatalos posztert Nathalie Le Gall tervezte, de minden rendező városnak volt saját plakátja is. Az előző tornához hasonlóan vidám és élénk színű plakáton a házigazda nemzeti csapat színei dominálnak, az olasz vébéhez hasonló, ám kevésbé statikus focipálya koncepcióval. A világbajnokság hivatalos kabalája Footix kakas volt, akinek neve a világszerte népszerű Astérix képregényt idézi.

1998.jpg

2002: Dél-Korea, Japán

JapanKorea2002.jpg

Az új évezred újfajta szeleket hozott a focivébék háza tájára is: először rendeznek viadalt az ázsiai kontinensen. Mivel két házigazda is van, Byun Choo Suk (Dél-Korea) és Hirano Sogen (Japán) kalligráfusok két nap alatt közösen dolgozzák ki az ecsetvonásokból összeálló focipálya képét és a legelső torna kapusára emlékeztető logót. A vébé kabalái Ato, Kaz és Nik, futurisztikus, számítógépes teremtények, az atmoball (egy kitalált labdarúgáshoz hasonló sport) csapatának tagjai.

2002.jpg

2006: Németország

Germany2006.jpg

Több mint kilencszáz pályamű közül a végső ötben a berlini WE DO Communication ügynökség posztere kapta a legtöbb voksot azon a televíziós szavazáson, amelyen Németország lakosai eldönthették, milyen legyen a 2006-os vébé arculata. Az égre, mint már többedszerre visszatérő motívumra a csillagok által kirajzolt (vintázs) focilabda talán a németek álmát jelenítette meg, hogy végre Németországként is vébé-győztes címet szerezzenek. Erre azonban még várniuk kell. A vébé kabalája Goleo a gólerős oroszlán (goal + leo). Társat is kapott a Pille nevű beszélő focilabda személyében.

2006.jpg

2010: Dél-Afrika

SouthAfrica2010.jpg

A 2010-es labdarúgó-világbajnokság a futball történetének 19. világbajnoksága volt. Ez volt az első eset, amikor a világbajnokságot az afrikai kontinensen rendezték, és így Óceánia maradt az egyetlen olyan földrész, amely még nem rendezett világbajnokságot. Az afrikai kontinensből stilizált, így a tornát egész Afrika büszkeségévé tevő labdát fejelő játékost ábrázoló napsárga hátterű posztert Paul Dale (Switch Design) tervezte. Ez az első fejest ábrázoló dizájn a vébék történetében. (A labda egyébként egy Telstar, a 70-es és 74-es tornán használt vintázs modell.) A logó visszatér a 94-es amerikai vébé poszterén található mozdulathoz. A kabala Zakumi, egy zöld sörényű leopárd, aki egy fehér pólót visel, amin Dél-Afrika 2010 felirat van. Neve a dél-afrikai köztársaság ISO 3166-1 alpha-2 kódjából, a "ZA"-ból és a "kumi" szóból tevődik össze, amely több afrikai nyelven tízet jelent. Zakumi sárga-zöld színei a dél-afrikai válogatott mezére utalnak.

2010.jpg

2014: Brazília

Brazil2014.jpg

Az idei torna poszterét Karen Haidinger (Crama) tervezte, színes mintáival az ország kulturális és természeti sokszínűségét és szépségét hivatott bemutatni. A vibráló minták cselező futballista lábakká és egy labdává formálódnak, míg a köztük lévő fehér tér Brazília kontúrvonalát adja ki. A kabala Fuleco, a kék-sárga-zöld háromöves tatu, ami az ország délnyugati részén őshonos és veszély esetén összegömbölyödik. Neve a futebol (futball) és az ecologica (környezettan) szavakból áll össze.

2014WorldCupticket.jpg

Posztajánló: Ismerje meg a nőket, akik a világ legmenőbb férfiainak legfontosabb játékszereit készítették a vébére!

Végezetül lássuk a világbajnokságok kabalaállatkáit egy képen az MTI grafikáján:

foci_vb_kabalafigura.jpg

Források: Creative Bloq | Core77 | Le Footichiste | Wikipédia

Önnek melyik poszter tetszik a legjobban?

d_művészet design sport grafika világjáró foci 2014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.